Mouse Tramstation / Café Het Tramstation
Tel  0622580318
Mail  info@hettramstation.nl
Onderdeel van M. Mister Wustrow Produkties

Geschiedenis van Dennis Leestraat 15 te Stampersgat
Om te beginnen weten we ondertussen al dat het huis voorheen een café geweest is. Niet zomaar een café, maar een café met een geschiedenis. Deze geschiedenis begint ergens rond 1850. Voorheen was de voornaamste straat in Stampersgat de Brugstraat. Deze straat is nu een doodlopende straat, waar voorheen een brug over het water heen liep.

Johan Vermolen, voormalig eigenaar van het Café "Het Tramstation". Hij vertelde over deze drukbezochte straat in dagblad BN de Stem:
Met kerk, pastorie, molen, kleuterschool en de toegang naar de suikerfabriek. Daar is weinig van over. De oude pastorie staat er nog, in een doodlopende straat waar niemand komt, behalve de bewoners en hun visite. Behalve de voornaamste straat was het ook de drukste straat, herinnert Johan Vermolen zich. Vermolen, derde generatie cafébaas van Het Tramstation. Hij heeft na 150 jaar het illustere café gesloten. Johan Vermolen nam bij de sluiting een grote foto uit het café mee van Kukeleko, ofwel Ko Boudewijns die aan de overkant van de Mark woonde in een houten keet. De brug over dus. Want de Brugstraat ging via de brug over in de Steiledijk. De eerste brug was een houten ophaalbrug, die in 1959 en 1960 is gebouwd. Daarmee ging het pontje (sinds 1711) tussen Stampersgat, Fijnaart en de weg naar Dinteloord uit de vaart. De Brugstraat werd toen Veerdam genoemd. Maar de houten ophaalbrug was niet stevig genoeg en werd vervangen door een stalen draaibrug. Die was zo stevig dat de tram erover kon rijden. Deze tramlijn werd in 1906 in gebruik genomen, met een aftakking naar de suikerfabriek.

“Het Tramstation was voor de mannen die uit Fijnaart kwamen werken in de suikerfabriek, het eerste café dat ze tegenkwamen. En dus ook het laatste, voordat ze naar huis gingen. En in het protestantse Fijnaart mocht op dat gebied niet veel; in Stampersgat kon daarentegen alles. Dus aan die mannen had ons café goede klanten,” weet Vermolen. Hij herinnert zich ook dat de bewoners ‘aan de overkant’ gevoelsmatig ‘Stampersgatter’ waren, hoewel ze in Fijnaart woonden. “Ze deden alles in Stampersgat: naar school, de boodschappen, de verenigingen.” Vermolen denkt daarbij aan het kruidenierswinkeltje van Chris Gouverneur, aan de overkant. En de familie Jongenelen. “Ze hadden iets van dertien kinderen. Ze gingen emigreren naar Canada en dat was wat in ons dorp. De harmonie rukte uit en ze kwamen daarna met het hele gezin naar ons café. Van andere dorpsgenoten kregen ze een rondje te drinken. En natuurlijk Kukeleko; die woonde wel zo armoedig. Hij onderhield de schapen van de directeur van de suikerfabriek.” Aan de Stampersgatse kant van de brug stond de ‘oude’ suikerfabriek, waar nu de Staalunie is gevestigd. Vermolen weet zich ook het elektriciteitswinkeltje van Cor Clarijs te herinneren. En het brugwachtershuis, maar dat staat er nog. Een groot groen hek markeert het einde van de huidige Brugstraat. “Ineens was de drukte weg,” zegt Jan Bus (87). Hij woont al zijn hele leven aan de Brugstraat. De familie Bus had er grond ‘aan de overkant.’ Wel 30 hectare. Daarop werden teunisbloem, maanzaad, aardappelen, bieten, tarwe, gerst en bonen geteeld. “Toen hadden we nog meerdere oogsten per jaar. Het was heel makkelijk om met paard en wagen over de brug met de oogst van de overkant te komen, veel makkelijker dan toen het met de pont moest.”

Dus was het voor de harde werkers van Bus een fikse stap terug toen de brug verdween. Kilometers verderop werd immers ‘de Witte brug’ gebouwd. Deze ligt er nog steeds. Daar ging wel een en ander aan vooraf: In de oorlog hadden de Duitsers de oude brug opgeblazen. Opnieuw ging een pontje dagelijks vele keren heen en weer. Bij de bevrijding werd een vlakke baileybrug over de Dintel gelegd. Deze belemmerde de scheepvaart en werd later vervangen door een hogere – geknikte – baileybrug. Voordat de Witte brug er was, lag er verderop een stalen brug. Jan Bus: “Ik weet nog dat er in een bepaalde periode twee bruggen lagen, die bij ons aan de Brugstraat en die verderop. Mensen uit Stampersgat liepen toen regelmatig een rondje over de bruggen.” Toen de Brugstraat definitief doodlopend werd, moest Jan Bus vele kilometers omrijden. “In die jaren dat er helemaal geen brug was, maar dat pontje voer, moesten we helemaal via Standdaarbuiten omrijden, dat was nog een stuk verder.”

Bus woont nog steeds in de Brugstraat. Het is niet meer dan een doodlopende zijstraat van de Dennis Leestraat. De grote schuur van de familie Bus is onlangs afgebroken, want tegen de school van de Brugstraat wordt het Stampersgatse centrumplan gebouwd. Het zal Bus zijn tijd wel duren. Altijd zal hij blijven weten wanneer de brug verdween: “Dat was in 1951. In januari van dat jaar zijn we getrouwd. In augustus verdween de brug.”

Bron: http://www.breda-en-alles-daaromheen.nl/en-plots-verdween-de-drukte.htm